ماشین آلات

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانستنیهای نگهداری از خودرو، ۵ ایراد مهم که نباید سرسری گرفت

نشت مایعات از زیر خودرو یا محفظه موتور

برای پی بردن به این مشکل همیشه کف پارکینگ ماشین خود را به دقت کنترل کنید تا اثری از لکه های روغن نباشد. کنترل سطح مایعاتی مثل آب رادیاتور، میزان سوخت، روغن ترمز و روغن موتور یکی از امور ضروری است که هر راننده ای باید هر چند وقت یکبار آنها را انجام دهد؛ زیرا کاهش هر یک نشانه وجود ایرادی در بخشی از موتور یا خودرو محسوب می‌شود.

چنانچه بر روی رینگ یا لاستیک روغن غیر عادی دیدید، به احتمال بسیار سیستم ترمز نشتی پیدا کرده است. اگر پدال ترمز نرم تر از قبل شده باشد، این احتمال قوت می گیرد؛ بنابراین بلافاصله سطح روغن ترمز را چک کنید. در صورت محرز شدن این مشکل حتما مکانیک خود را در جریان گذاشته و یا اتومبیل خود را با یدک کش به تعمیرگاه منتقل کنید. در این شرایط رانندگی با خودرو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

گاه نشت روغن روی موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده است. البته بیشتر اوقات نشتی ها – مخصوصا نشتی سیستم خنک کننده – هنگام کارکرد موتور و در دمای عملیاتی رخ می‌دهند، بنابراین بد نیست گهگاه پس از مسافرت‌های نسبتا طولانی قبل از خاموش کردن خودرو اطراف موتور را چک کنید. نشتی روغن سیستم هیدرولیک فرمان یکی دیگر از موارد شایع است که با دقت در محفظه و پمپ می توان به آن پی برد.

 

 

 

لرزش و صداهای غیرمعمول

با گذشت زمان برخی از اتومبیل ها صداها، لرزش ها، ضربه ها و رفتارهای غیر عادی از خود نشان می دهند. اگر اتومبیل تان هنگام عبور از روی دست اندازهای کوچک صدای غیر طبیعی تولید می کند، احتمالا به بوش های جدید نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما اگر این اتفاق بر روی دست اندازهای بزرگ رخ می دهد، احتمالا کمک فنرها آسیب دیده اند.

چنانچه هنگام چرخش فرمان نیز صدایی عجیب به گوشتان رسید، سیستم فرمان باید در اولین فرصت بازبینی شود. بدترین نوع صدایی که یک موتور تولید می کند، به ناک یا صدای کوبیدن مربوط می‌شود. چنانچه با این نوع صدا روبرو شدید ابتدا سطح روغن را چک کنید، اگر میزان آن معمولی بود باید خود را برای هزینه ای گران تر آماده کنید. البته یک نوع صدای ضربات خفیف نیز وجود دارد که احتمالا مربوط به تایپیت ها است. 

 

 

 

مشکلات برقی خودرو

نوسان نور چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند نشانگر یک مشکل جدی در سیستم برق‌رسانی خودرو باشد و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد. زمانی که یک مشکل برقی در خودرو رخ می‌دهد در نخستین اقدام باید به جعبه فیوز مراجعه کنید. البته به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم خودتان برای رفع چنین مشکلاتی دست به کار شوید و مراجعه به باتری ساز یا برق کار می‌تواند اقدام معقول‌تری باشد.

 

 

 

نشانه‌های عجیب!

رفتار اتومبیل خود را از زمانی که آن را استارت می‌زنید تا زمانی‌که خاموش‌اش می‌کنید همواره مورد بررسی قرار دهید. گاهی کارکرد موتور به نرمی همیشه نیست، مصرف سوخت خودرو به طرز غیرعادی بالا رفته است، صدای موتور خشن‌تر از همیشه است، موتور دیر استارت می‌خورد یا صداهای نامعمول از دنده به گوش می‌رسد. هر چند این موارد گاه مربوط به تغییر دمای هوا می‌شوند اما بهتراست آنها را برای حفظ ایمنی و کاهش هزینه‌های نگهداری از خودرو جدی بگیرید.

 

 

 

دود اگزوز

وقتی از دهانه اگزوز دود زیادی خارج می‌شود، حتما ایرادی در موتور وجود دارد. این دود می‌تواند به رنگ های سفید، خاکستری، آبی یا سیاه باشد که هر کدام از آنها نمایانگر مشکلی خاص است. 

حکایت از آن دارد که موتور آب را به درون اگزوز می‌فرستد. این مشکل در خودروهای بنزینی ناشی از ایراد در واشر سر سیلندر واست. اگر به دود سفید بی اعتنایی کنید، پرداخت هزینه گزاف تعویض سر سیلندر خودرو انتظارتان را می‌کشد.

فریاد می‌زند که موتور خودرو روغن سوزی دارد. علت این مساله نقص در رینگ پیستون است که باید حتما تعویض شود. اگر حین رانندگی بوی خاصی به مشامتان رسید حتما دود خروجی از اگزوز را بررسی کنید. متاسفانه این مورد به دلیل وابستگی به باز کردن موتور هزینه بالایی دارد.

نشان دهنده ترکیب نادرست میزان سوخت و هواست. اما زیاد نگران نباشید در اکثریت قریب به اتفاق موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می‌تواند این ایراد را رفع کند.

می‌تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و همچنین شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV). با کمال تاسف باید بگوییم رفع این ایراد نیز می ‌واند هزینه‌های بسیاری به مالک خودرو تحمیل کند.

 برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید
  • محمود