ماشین آلات

  • ۰
  • ۰

نگهداری ماشین صفر

دلایل زیادی برای حفظ وضعیت مطلوب خودرو وجود دارد و حتی باید بگوییم نگهداری‌های پایه هم برای خودرو از اهمیت بالایی برخوردارند.

جلوگیری از هزینه‌های تعمیر سنگین

هزینه‌های متوسط نگهداری یک خودرو بسته به نوع آن متفاوت است اما یک حکم کلی وجود دارد آن هم اینکه نگهداری‌ و هزینه‌های کوچک، از هزینه‌های سنگین جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال تعویض روغن موتور هزینه زیادی ندارد اما تعویض نادرست روغن می‌تواند موجب خرابی‌های بزرگ برای موتور گردد.

بهبود ایمنی

نگهداری صحیح از خودرو می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود. اما نکته مهم‌تر این است که در صورت حفظ عملکرد خودرو، قطعات مهم و اصلی شرایط مطلوب خود را حفط می‌کنند. اما گاهی ممکن است تصادف‌ها در اثر بی دقتی ما رخ ندهند و وضعیت نامناسب خودرو آن را به وجود بیاورد. به عنوان مثال روزانه بسیاری از تصادفات در اثر نقص سیستم ترمز، لاستیک‌های ضعیف، و کمربند ایمنی با عملکرد بد موجب ایجاد خسارت می‌شوند.

قیمت فروش دست دوم بالاتر

بدون شک یک خودرو با شرایط نگهداری بهتر، بازار و قیمت فروش دست دوم بهتری دارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به هنگام خرید یک خودرو دست دوم، از بین گزینه‌های موجود، خودرویی را انتخاب می‌کنید که وضعیت فنی بهتری دارد و هزینه‌های کمتری روی دست شما می‌گذارد.

موتور

میزان مصرف سوخت را کنترل نمایید

عملکرد موتور تحت تاثیر موارد زیادی قرار دارد. موارد تخصصی زیادی در مورد موتور وجود دارد اما راحت‌ترین کاری که می‌توان برای آن انجام داد، مشاهده میزان مصرف سوخت است.

اندازه گیری مصرف سوخت هم چندان سخت نیست و اگر تعداد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین بدون تغییر در رفتارهای رانندگی بیشتر از حالت عادی است، این به این معناست که مصرف سوخت موتور خودرو شما افزایش پیدا کرده است. البته افزایش مصرف سوخت می‌تواند دلایلی چون تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها و حمل بارهای اضافی هم داشته باشد.

میزان روغن‌ها را چک کنید

خودرو شما بخش‌های مکانیکی مختلفی دارد که با یکدیگر در اصطکاک هستند. اصطکاک موجب ایجاد گرما و در نتیجه کاهش چشمگیر عملکرد موتور می‌شود. علت استفاده از روغن همین است و باید روغن‌های مختلف به ویژه روغن موتور را به شکل مرتب کنترل نمایید.

نخستین مورد حفظ سطح مناسب روغن است که به وسیله میله در نظر گرفته شده قابل کنترل است. رنگ روغن هم باید چک شود. رنگ روغن موتور نباید کاملا سیاه باشد. روغن موتور باید تیره باشد اما رنگ بسیار تیره یا روشن، نشان از عملکرد نامناسب موتور و یا تعویض روغن در بازه‌های زمانی طولانی مدت دارد.

روغن‌ها انوع مختلفی دارند اما باید از همان روغنی استفاده کنید. شما باید از همان روغنی استفاده کنید که کمپانی سازنده توصیه کرده است.

شمع‌های موتور را تعویض کنید

اگر موتور خودرو شما احتراق مناسبی ندارد و یا دچار لگد می‌شود، این احتمال وجود دارد که شمع‌ها کاربرد خوب خود را از دست داده باشند. ایراد در شمع‌ها، می‌تواند شتاب خودرو را کاهش دهد، در استارت زدن مشکل ایجاد کند و مصرف سوخت را افزایش دهد.

بهتر است شمع‌ها را در هر 50 هزار کیلومتر تعویض کنید اما شمع‌هایی وجود دارد که به دلیل تکنولوژی ساخت بالا، تا 160 هزار کیلومتر هم قابلیت استفاده را دارند. باز هم تاکید می‌کنیم که بهترین زمان تعویض شمع‌ها توسط کارخانه اعلام شده است.

تعویض شمع‌ها کار سختی نیست و در صورت در اختیار داشتن ابزار مناسب، امکان پذیر است. در غیر اینصورت نزد مکانیک ماهر بروید.

فیلتر هوای موتور را تعویض کنید

عملکرد موتور با استفاده از ترکیب سوخت و هوا صورت می‌گیرد و هوای واردشده به موتور باید عاری از هرگونه مواد باشد. در غیر اینصورت، موتور دچار ایراداتی چون کاهش قدرت و صداهای غیرمعمول می‌شود. فیلتر هوای موتور باید در بازه‌های زمانی مختلف طبق دستورالعمل کارخانه تعویض شود.

تعویض فیلتر هوای موتور کار چندان سختی نیست اما بستگی به نوع خودرو شما دارد. اگر شخصا امکان این کار را ندارید، باید برای تعویض آن به مکانیک مراجعه نمایید.

  • ۰۰/۰۱/۱۵
  • محمود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی